דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משא ומתן למתקדמים 

מאת    [ 31/07/2007 ]

מילים במאמר: 893   [ נצפה 4958 פעמים ]

משא ומתן הינו תהליך יומיומי המתבצע כמעט מדי יום ביומו ובשטחים רבים ושונים. בכל אלו , כאשר מתקיים משא ומתן הלכה למעשה הרי שטיבו, התפתחותו והגעתו לסיום מוצלח - נעוצים ביכולת הנושא ונותן להבין היטב מה הוא עושה , לנסח את טיעוניו בעוצמת יכולת ממוטבת ולנהל את מלוא תהליך המשא ומתן בטכניקות, כלי ידע ודרכים נכונות ומדוייקות.ללא שימוש בכל אלו הרי שטיב המשא ומתן יישאר בידי ידע אשר אינו מקצועי מספיק ואשר מפספס את משמעותה האמיתית של הובלת ידע מקצועית אשר מעניקה מסוגלות לביצועים מרהיבים.

מלאכת ניהול משא ומתן אינה דבר קל ודורשת התבוננות טובה מספיק במלוא המתרחש מבעד לעיני הבנה ניפקחות המצויות בנקודות תצפית נכונות ומדוייקות סביב מלוא זירת המשא ומתן : המשתתפים בו, תהליכיו, טיעוניו הנשמעים, תזוזותיו כתהליך אנה ואנה והשתלבות ידע רב המשתבץ בתוך שיטחו במקומות הנכונים.

שימוש בנקודות תצפית להפקת למידה תוך כדי המשא ומתן עצמו:

נקודות התצפית הטובות ביותר אשר נוכל לפתח תוך כדי תנועת המשא ומתן דרושות לנו על מנת למטב את יכולתינו לדגום אותו בו זמנית להתקדמותינו כאשר אנו מצויים בו זמנית ב"תוכו".מיקומי נקודות התצפית יעניקו יכולת ניתוח טובה דיה של הנחוץ לניתוח תוך כדי המשא ומתן כאשר יהיו במיקומים המשוערים הבאים בו זמנית:

 א. נקודת תצפית לאחור על תהליכי משא ומתן שביצעת בעבר (כריית ידע והסקת מסקנות)

ב. נקודת מבט תוככית משאית ומתנית : נקודת מבט בעת ניהול המשא ומתן כ"צופה משתתף".

ג. נקודת מבט מראש "אל תוך" המשא ומתן - מתוך הנחות היסוד אשר הנחת מראש לגביו

ד. נקודת מבט מראש "אל תוך חלקים" ספציפיים מן המשא ומתן : ערוצי קשר , תהליכי התקדמות , אובייקטים תזוזתיים

ה. נקודת מבט "חיצנית" של מתצפת על המשא ומתן כחיצוני לו "לאחור" (הדבר שונה כמובן מצופה משתתף")

ו. נקודת מבט "מעל" (ממעוף הציפור) תוך כדי התקדמות המשא ומתן תוכנית,חוכמתית דיבורית וריגשית.

ערוצי הידע הרבים המופעלים תוך כדי המשא מתן

משא ומתן אמור להיות מנוהל בו זמנית על ידי ערוצים רבים של ידע המרכיבים בו זמנית תנועה עשירה ביותר של הבנה אשר מתנועעת כלפי המחשבות העצמיות שלך עצמך , כלפי מרחב התוכן הקיים בינך לבין הצד השני, וכלפי ניסוחי, טיעוני, הנחות היסוד ותצוגת הטיעונים והניסוחים של הצד השני.

נוסף על כך , מלוא החזיתות שלך המשא ומתן (כלפי הדברים, כלפי הידע העצמי, כלפי הטכניקות הנפתחות לשימוש) אמורות בצורה חלקה ומשלימה לתמוך זו בזו. כלומר, תנועת מרכיבי התממשות מלוא נופיות המשא ומתן אמורה להוות ארכיטקטורה מפוארת המתניידת כולה כחלקים אשר מהווים מערכת משומנת כוללת ועשירה של הנעות ותנועה מושלמת בין חלקים רבים.

דיגום ידע ולמידה פיתוחית אובייקטוראלית תוך כדי המשא ומתן עצמו

חוכמתו האמיתית של מומחה משא ומתן הינה גם מלמידת "תוך כדי המא ומתן" אודות מה דרוש למשא ומתן עצמו. לעיתים כלי הידע אשר נצברו תוך כדי לימוד מראש אודות משא ומתן אינם מספיקים ומועילים. לא לעיתים רחוקות, מומחי משא ומתן מסוגלים ליצור תוך כדי הימצאותם בתוך תהליך משא ומתן ידע חדש התמודדותי - המצאתי אשר מתקיף תוך כדי יצירתו את הסביבה אשר בה נוצר. ארכיטקטורה יצירתית זו עשוייה לעיתים להיות כה פוריה עד כדי כך שלא יהיה למקצוען אף צורך להתכונן מראש לתהליך המשא ומתני.

 עוצמות ידע היקפיות כדי לבצע משא ומתן מקצועי כנדרש

 משא ומתן מוצלח , על אף הסברים רבים אשר נשמעים לא אחת אודות שיטה כזו או אחרת, טיב הצלחתו נעוצה בידע מורחב ועשיר אשר סובב תחומי ניתוח רבים ואשר אינם סופיים למעשה . ידע המשא ומתן משתנה ממצבים שונים , תחומים שונים ומופק אחרת על ידי התרשמותם של גורמים מקצועיים או של אנשי יומיום או אפילו מבחינתם השונה של אנשים שונים. אין וודאות סופית לגבי טיב ידע המשא ומתן ואולי אף טוב שכך כי הרי זהו טיבו - הוא משתנה במהותו ובצורתו ובטיבו ואפשרויותיו פעמים רבות.

משא ומתן מושתת על הבנת אנושיות , דרכי התקדמות יחסי אנוש, יכולות פיתוח הבנה והשרשתה בקרב תודעת הצד השני , הנחייתו או יצירת תפוקת בהירות יחסו על ידי הפיכתך למורהו ולנושאו במבוכיות המשא ומתן עד הגעה לעמק השווה ועוד.

ככל שעוצמתך רבה יותר כך הינך למעשה מחוייב לסייע יותר לצד השני להבין את תהליך המשא ומתן ומלוא עושרו ויכולותיו גם לעזור לו ממשית וגם לשקוד ככל שתוכל על הקרנת טוב ליבך כלפיו (במסגרת האפשר) ואי ניצולו. מקצועני משא ומתן (בין אם נולדו עם כישוריהם טיבעית) ובין אם למדו זאת מסודר , הינם נושאי ידע מפותח מאד ושימושי מאד. מחובתם להפיצו לציבור כדי ללמדו משא ומתן נעים, נכון ואנושי.

מלתעות ידע המשא ומתן עשויים לקרוע לגזרים ידע דליל וחיוור ולהותיר את אשר אינם מתמצאים במהלכי משא ומתן לעיתים פעורי פה ופעורי יכולת ועל כן מחוייבותם של הראשונים לעיתים לאפשר הצצות ידע גם לטובת הציבור עצמו.

הבנת הקשרים בין סוגי משא ומתן שונים

אחד מן הסודות הגדולים של המשא ומתן המוצלח הוא שביצועו יוצא מתוך הבנת ידע משאי ומתן מצטרף השוזר ביחד תחומים רבים : משא ומתן

ריגשי (על כך מאמר נפרד) , משא ומתן ביאישי , משא ומתן "מיסחרי - עיסקי" , משא ומתן עממי ומשא ומתן עוצמתי טיבעי אשר כלל אינו תלוי לימוד. הופעת כל האלמנטים הללו במשותף כלפי זירת הדיבור וההתרחשות - היא זו שמובילה את קצב "ירי" הטיעונים , הרגש העוטף אותם ואת חדירתם / תפוקתם המיטבית.

בלתי ניתן באמת לבצע משא ומתן ללא התמצאות משולבת רבת ידע של מלוא סוגי המשא ומתן. הסיבות הן שת"כ המשא ומתן , חלקם של המשתתפים נשברים ואזי האינטלגנציה הריגשית של השאר מובילה אותם ליתרון בניהול המשא ומתן, סיבה אחרת היא שבעל הכריזמה ישלוט מטיבעו טוב יותר (שזוהי שליטת משא ומתן עוצמתית) וכן שיש המון סיבות בינאישיות של השפעה (הלקוחות מידע משא ומתן בינאישי) אשר מטות את הצלחת המשא ומתן המשולב הסופי.

על מנת להצליח במשא ומתן רצוי לשאוף להבין הרבה מאד דברים הלקוחים בו זמנית מסוגים של משאים ומתנים בחיינו. היות והכל בסופו של דבר אנשים , חשוב מאד לשלוט גם על טון הדיבור, יכולות שפת הגוף, אינטלגנציית הדיבור (על כך מאמרים נפרדים) כדי למקסם את תנועתך במהלך המשא ומתן.  

 

 

 

 

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי 13 שנה)
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)

http://www.arikshani.fav.co.il

התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב